3 dec 2018

LEUK & CREATIEF MET JE KIND. Deel 1 van 4: Thuis en rondom

Geregeld krijg ik te horen: wat doen jullie toch leuke dingen samen! Ter inspiratie wil ik dit graag met jullie delen. Soms krijg ik ook vragen, dus nu maar eens in een blog zetten, met wat links en afbeeldingen.
Sommige van wat ik noem, deden we al toen ze 3 jaar was. Ze is nu 5, en genoeg ervan is nog leuk voor jaren er na... Zelfs op je 39ste, mijn leeftijd! :D

Wij leven van een minimum inkomen, dus dit zijn dingen die niets tot weinig kosten.


Proppengevecht
Pak, of vraag aan je buren, wat oude kranten, haal de nietjes er uit, knip door midden en eventueel nog een keer. Verdeel de stapeltjes of leg het op diverse plekken in de woon kamer neer.
Het 'gevecht' kan beginnen! Prop en gooi maar raak!
Super leuk! Kost je niets extra's. Zeer weinig kans iets kapot te gooien en dat het pijn kan doen. Enige is, even achteraf je handen wassen, die worden zwartig.
En, al ligt de kamer vol, het is echt heel snel opgeruimd.
Het was zo leuk dat we het ook voor het verjaardagsfeestje van mijn dochter hebben gedaan . . . DE KINDEREN VONDEN HET PRACHTIG! Eindelijk troep mogen maken! :D


Slagroomgevecht
Slagroomgevecht is lachen!
Ja, wij leven vegan, maar gelukkig zijn er ook vegan slagroom spuitbussen (2 soorten ken ik er).
Zoek eerst een plek waar er wat troep mag zijn. Wij kozen voor de keuken. Had toevallig nog papieren bordjes. Dus beginnen maar, beide een bordje vol, onze handen gebruiken . . .
Mijn dochter moest zo lachen! Ze mocht ook een vol bordje tegen mijn gezicht aansmijten.
Let wel op, dat je niet je mooiste kleding draagt, dat slagroom vettig is en daarna dus wassen/douchen. En . . . even je handen en gezicht vooraf wassen, dan kun je ondertussen ook nog snoepen! :D
Ze heeft het er nog lang over gehad. Gaan we zeker nog een keer doen, maar dan groter aanpakken, met meer mensen.

Schilderen & tekenen op groot formaat
Ik koop geregeld grote rollen papier. Ik bestel dan via Van Beek, Art Supplies. (Waar ik woon lastiger te vinden en zag in iets grotere stad, in de buurt dat het duurder was... en dit is goed papier.)
Knip er stuk af, plak het aan de muur (brede papiertape vd doe het zelf zaken), of op de grond bijvoorbeeld om met de voeten, handen en/of sponsjes te verven (ook papiertape) en met tekenen met potlood, stift of krijt, gaan de einden onder twee stoelen. (Bij het laatste kun je het ook aan de rol laten en eventueel verder uitrollen als het teken-verhaal nog niet af is.)
Je kunt ook kranten om het papier vast tapen. Mijn meisje is aardig netjes en dit verf gaat op onze vloer er ook makkelijk af. We gebruiken de goedkope, maar goede!, kinderverf van de Action.

Op wat grotere plastic bordjes (vd kringloop bijv.) met verf kunnen ze voorzichtig met hun voetjes heen en weer gaan. Of op de grond zitten en met kwast hun voetjes verven en voorzichtig gaan staan, zodat ze niet uitglijden.
Ik zet er in dit geval een badje naast en extra handdoeken en washandjes, zodat we het meeste gelijk schoon kunnen maken.

Heel soms verven we samen. Of samen op een stuk papier of naast elkaar. Ik heb voorkeur voor dat laatste omdat ik haar werk(proces) echt prachtig vind en het niet met mijn geverf wil verpesten.
Ik heb de kunstacademie gedaan en ben erg van eigenheid, authenticiteit. Ik geef soms een tip of door wat ik doe, doet ze het na. Ze heeft een tijd gehad dat ze kleurplaten met 1 kleur inkleurde, suggereerde soms een andere kleur erbij, maar ze is best koppig/gefocust en ik vind het ook artistieke vrijheid :D.
Mijn dochter wilt niet eens een koekje als ze bezig is. Erg gefocust. Een ware kunstenaar. <3

Oh, en je hebt ook raam krijtjes van Edding 16 (Funtastics, window fun). Te krijgen of te bestellen ook via speelgoedwinkels of online googlen (bij bol erg prijzig momenteel). Het er steeds afhalen is wel wat werk. De raam tekeningen functioneren een beetje als een vitrage hier. :D

Collages. Lekker knippen en/of scheuren en eventueel eroverheen verven. Dus bewaar magazines en kijk/vraag eventueel bij de kringloop of weggeefwinkels/hoeken.




Tent in de woonkamer en er slapen
Een paar keer per jaar bouwen we samen een grote tent, lijkt meer op een bunker :), in de woonkamer. Het is bij ons een traditie geworden voor tijdens de Kerstvakantie.
We leggen onze matrassen eronder en slapen er enkele nachtjes.
Ik heb ooit gratis lakens gekregen. We gebruiken stoelen om het vast te maken, met vuilniszakbinders of elastieken bijv..
Video kijken in de tent, gezellige led-lichtjes plaatsen, onze wereldbol-lamp, chocolaatjes eten, voorlezen . . .

Pijlen-pad met opdrachten
Er zijn altijd genoeg dingen te doen buiten.
We zagen eens pijlen van krijtjes en mijn dochter wilde die volgen en een kennis had het ook over speurtochten. Toen heb ik ook paden van pijlen gemaakt, klein of groter rondje om ons huis. Bij elke pijl verzon ik spontaan een opdracht, bijv.: draai drie keer een rondje, zing een liedje, spring op 1 been naar de volgende pijl, zoek drie dennenappels in de buurt van deze pijl, etc.
Krijt mag niet overal meer gebruikt worden. Dus, maak anders pijlen met houtjes of dergelijke, of hangt tijdelijk lintjes op. (Wordt wel sneller weggehaald.)

Speelotheek
Wordt lid van een speelotheek. Vele steden hebben speelotheken, waar je speelgoed kunt huren. Super leuk om eens ander speelgoed, spelletjes te hebben en te doen en er zo ook achter komen wat je kind echt leuk vindt. Bij ons hebben ze ook speelgoed voor buiten.
Kringloop heeft vooral voor jongere kinderen, peuters, genoeg! Zo bespaar je geld, het milieu.
Nu krijgt mijn dochter meer een specifieke smaak en is het lastiger er wat te vinden.


Eervolle vermeldingen :D
Schminken, verkleden, dat vindt ze erg leuk. Vlinder, piraat, ridder... (We hebben wat verkleedkleding in huis, maar de piraat in de afbeelding, haar bandage is gewoon met een shirt gedaan. :))
Soms schmink ik haar en zij heel soms mij of zichzelf :D.
(Ik moet wel nog goed spul kopen, van de speelgoedwinkel is meer voor leuk dan dat je er echt iets moois van kunt maken. Ook goede kwasten zijn uiteindelijk belangrijk.)
 
Knutselen (zelf iets verzinnen, ook online kun je veel videos vinden hoe vlinders e.d. te vouwen of wat je kunt doen met een wc rol e.d.. Bewaar grote dozen en maak er een boot of een huisje van. Bij wijze van maak jij het en laat je het je kind schilderen.

Je kind foto's laten maken. Wellicht wanneer ze het leuk vinden, een eigen cameraatje cadeau doen. Je kunt de beste/leukste laten afdrukken bij de Hema bijv..
Springen op het bed en leuke foto's maken. Soms zie ik opeens een leuk beeld en probeer het en is het resultaat leuk. Ze begon steeds zelf dat ze wilde springen op het bed en ik foto's moest maken.
(Tja, heb fotografie gestudeerd en zij studeert voor springer ;)),

Elkaars nagels doen. (En kom op, dat vinden genoeg jonge jongetjes ook leuk!) (Catrice van Kruidvat, vd Hema e.d. zijn vegan = dus ook dierproefvrij.)
Samen badderen, buiten watergevecht, takjes herfstvaas vullen of herfstkroon maken van bladeren, samen film kijken (lekker comfortabel maken en snacken), spelletjes spelen en als ze te moeilijk zijn, pas ze aan, of speel het beide uit, zodat het wedstrijd gedoe er niet bij komt kijken. (Zie ook het deel speelotheek).
Samen koken/bakken. Meestal gaan we naar mijn ouders om cupcakes e.d. te maken, want ik heb geen oven.
Uiteraard voorlezen. Kan ook overdag als rustmoment of als je zelf eerder klaar bent met eten.

Er zijn veel leuke kleur-doe boeken en stickerboeken waar je van alles kunt doen. Zo hebben we veel plezier gehad van het Tech is te gek, AH stickerboek. (Robothand maken van papier, rietjes en draadjes.)
Sneeuwpop maken, een fort, sneeuwballen gevecht
.
Valentijnsdag vieren (geef een roos, ga uit eten, of maak een diner met kaarslicht thuis :D). Halloween, huis versieren met spinnenwebben (kastanje, stokjes erin prikken, draad/synthetische wol er omheen draaien, spinnetjes knippen er op plakken, pompoen. snijden en waxinelichtje in te doen. Veel dagen, nationaal of internationaal vind ik gewoon een mooi excuus en leuk idee wat te verzinnen.




 

Veel plezier!

Ik vergeet vast veel, dus plaats alsjeblieft je originele en leuke ideeën in een reactie onder deze blog! Dank!





9 opmerkingen:

  1. Mooie blog, superleuke ideeën en ook voor de kleinere portomonnee ��☀️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Mocht je zelf nog een idee willen toevoegen, ben je welkom of ervaring van bovenstaande.
      Het tweede deel van deze vierdelige blog gaat over buiten dingen doen, de natuur in, bezoekerscentra e.d.

      xo

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen ( en dan daarna ook dwalen langs je andere blogs ;) maar erg leuk, en creativiteit/uiten voert de boventoon PS voor op het raam hoef je geen dure krijtjes te doen hoor, Lily en ik deden de ramen ook met plakaatverf. Blijft wekenlang mooi zitten, je kan met verschillende effecten/laagjes/mengsels enz experimenteren en ben je het zat dan was je je ramen en klaar ( dikkere gedeelten gaan dan het makkelijkst eraf door in te zepen/even laten inweken en dan met zo'n raamkrabber erof krabben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Viviane, wat leuk om te lezen. Ik heb zelf ook al getuige mogen zijn van jullie gezellige tent in de woonkamer. Heb erg veel zin in een proppengevecht en mede door jouw blog was ik geinspireerd om afgelopen zondag een grote behangrol op de grond van de woonkamer te leggen en er met Mila wild op de schilderen :)

    Ons dochtertje van 5 is ook helemaal weg van wetenschappelijke experimentjes, illusies en goocheltrucs. Zo knippen we soms een theezakje open, doen de thee eruit en steken het zakje in brand. Het theezakje vliegt dan als een klein wensballonnetje naar boven en onze kleuter vindt het prachtig om te zien. We kunnen er soms wel een uur mee bezig zijn. Het enige nadeel is dat je veel losse thee overhoudt die je dan in zo'n thee-ei of filtertje moet doen. Maar ja, dat is het enige nadeel :)

    Een ander leuk proefje dat altijd werkt zijn magnetische experimentjes. Dingen laten zweven met magneten, goocheltrucjes met een magneet, ... onlangs hebben we een klein flesje ferrofluid gekocht en er een druppeltje van in een klein flesje water gedaan. Als je dan met een magneetje over gaat, krijgt de ferrofluid de mooiste vormen. Mila is er nog blijer mee dan met alle andere schoencadeautje bij elkaar. Met het ene flesje ferrofluid kunnen we wel 15 van dit soort magische flesjes maken. Leent zich misschien ook wel voor een traktatie op school. Al moet je er natuurlijk wel op toezien dat de kindjes niet denken dat het drinkbaar is ;) Wij hebben het flesje zelf na het experiment dichtgekit zodat ze het zelf niet meer zo makkelijk openkrijgt en er dus alleen mee kan spelen.

    Verder doen we in huis ook vaak minder creatieve dingen, zoals samen op de tablet denkspelletjes spelen, UNO spelen, coöperatieve bordspelen, ... Een fijne bezigheid in de winter is ook samen in bad gaan en dan lekker uitgebreid spelen in het warm water, met een bruisbal erbij, veel schuim, badklei in vormpjes boetseren en allemaal eendjes om ons heen. We blijven vaak zitten tot het water zo erg is afgekoeld dat het echt te koud is om nog langer te spelen. We weten het, in bad gaan is minder goed voor het milieu dan douchen, maar aangezien we 1 bad delen met zijn tweetjes kan het wat ons betreft wel zo af en toe :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee, wat leuk! Dank je voor delen! Koop je de magneetjes bij een speelgoedwinkel> Ik ken ferrofluid niet, waar koop je dat? Wil dat wel eens proberen.
      Heb geen thee-ei, maar wel een zeef, dus die thee zakjes ga ik proberen. Buiten dan (neem ik aan?) en de open/onderkant eerst aansteken? (Is trouwens ook leuk voor oud en nieuw!)

      We hebben via het boek Tech is te Gek enkele dingetjes gedaan. De Ballon wrijven en lepel vlakbij houden voor het zichtbaar maken van het statische, werkte helaas niet.
      Mini bootje van papier knippen, met kleine inham (driehoek vorm) achter, in het water leggen, en in die inham 1 druppel afwasmiddel doen, dan gaat ie varen! Alleen lukt dat niet een tweede keer, ook niet met nieuw papier, moet je het water weer verversen.

      Leuk! Dank!

      Verwijderen
    2. Haha, nee, de theezakjes moeten binnen. Buiten waaien ze weg :) En ja, het is op gevaar voor eigen leven en met kans op brandstichting als het mis gaat. Het vlammetje dooft echter heel snel, dus na 100 testjes hier in huis is er in ieder geval nog niets misgegaan en ook nog geen brandwonden. Ferrofluid gewoon gevonden in een webshop :)

      Verwijderen