1 jun 2021

Een van de drie winnaars dichtwedstrijd

Mijn gedicht is een van de drie winnende gedichten geworden! (Uit ruim 90 inzendingen.)

Op De nationale dag van Aandacht voor Sterven is de uitslag bekend gemaakt. In december komt er nog een dichtbundel uit en wordt een speciale prijs gemaakt door een kunstenaar gemaakt uitgereikt.
Sterven, wat dat voor iemand betekent en voor de nabestaanden, mag van mij ook meer open besproken worden. Vandaar dat ik ook meedeed.

In het jury rapport Juryrapport door Joris van Casteren stond:

'Vervolgens eiste het titelloze gedicht van Viviane Rose, nog zo’n naam die net zo goed een pseudoniem had kunnen zijn, de aandacht op. Wat heet, de bliksem sloeg in, bij mij althans.
De taal is binnen de muren van dit vers de baas. Dit gedicht is een amuse van verfijnd aroma, niet direct doorslikbaar, decanterend op de tong.
Het begint in as, de vorm waarin we tenslotte allemaal eindigen, stijgt dan door bloemengroei in zonnestralen op. We zijn eerst baby, kind, dwalen dan volwassen rond, komen vervolgens levenloos op een koude plaat te liggen, verdwijnen ondergronds, of in een oven, waarna het liedje van vooraf aan begint.
De dood wordt hier bezongen, en passant worden twee nog niet bestaande woorden geboren: ‘dodenhuislaantje’ en ‘koffievlekherinneringen’. Dit gedicht over de dood is een kraamkamer, het borrelt en gist er van het leven'

Lees hier mijn gedicht en van de anderen: palindestad.nl/poeziewedstrijd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten